Collectif Zirlib

 

108 rue de Bourgogne

45000 ORLEANS

www.zirlib.fr

zirlib@yahoo.fr

Zirlib envisage la création contemporaine comme une expérience, un geste sensible/social dont la dimension esthétique la plus exigeante doit se confronter au quotidien le plus banal.

 

Dans le champ des arts vivants, ZIRLIB considère le théâtre comme un espace de croisement de différents langages artistiques (plastiques, cinématographiques, chorégraphiques, numériques, sonores...). Le traitement d'une question mobilise systématiquement une approche transversale. Le point de départ est toujours une rencontre. Rencontre avec une femme de ménage, un éleveur de moutons, un électeur du Front national, un marin. À partir de ces rencontres, se mettent en place des protocoles de recherche qui aboutissent à des formes dont chacun peut s'emparer immédiatement.

 

ZIRLIB œuvre ainsi dans 3 domaines :

- La Création contemporaine dans les arts vivants en France et à l'étranger

- La Recherche dans les rapports arts / sciences humaines / sciences technologiques

- L'Action artistique avec des publics « périphériques »

 

Zirlib est un collectif porté par la Région Centre-Val de Loire, conventionné par le ministère de la Culture et de la Communication – DRAC Centre-Val de Loire.

Avec le soutien de la ville d'Orléans.

Mohamed El Khatib est artiste associé au Théâtre de la Ville à Paris et au Théâtre Olympia - Centre dramatique National de Tours.

 

 

 

 

l'équipe

 

ZIRLIB est composé d'un groupe de permanents professionnels (du point de vue salarial et du continuum de présence que cela génère) composé de Mohamed El Khatib (auteur, metteur en scène), Frédéric Hocké (plasticien), Nicolas Jorio (musicien), Marion Poussier (Photographe), Corinne Dadat (femme de ménage) et Raphaëlle Latini (plasticienne sonore).

Outre ce groupe paritaire, s'adjoignent de façon permittente selon les projets :

Olivier Baude (directeur de l'Observatoire des Pratiques linguistiques), Bruno Ulmer (réalisateur), Bertrand Chavaroche (philosophe), Thierry Raynaud (acteur), Franck Lefèvre (directeur général de Digital Airways), Satchie Noro (danseuse), Eric Domeneghetty (pompier et danseur), Benjamin Cadon (labomedia), Arnaud Léger (ingénieur son), Mélanie Lomoff (danseuse), Violaine de Cazenove (architecte), Julien Meunier (Ceméa- mouvement d'éducation populaire), Daniel Kenigsberg (acteur), Thierry Péteau (chanteur baroque), Raymond Sarti (scénographe), Fanny Catel (actrice), Thomas Grattier (instituteur), Ludovic Lestrelin (sociologue), Samuel Duterte (danseur).

 

Responsable des productions : Martine Bellanza

Régisseur général : Zakari Dutertre

Presse : Nathalie Gasser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mohamed El Khatib

He hasn’t been Wadji Mouawad’s assistant. He entitled his latest text All Chechens Aren’t Liars. Has lived in Mexico. Has directed short films. Is impatiently waiting to be positively discriminated against. Attempts to confront drama with other media (films, installations, newspapers) and to observe the frictions they produce. After literature studies, a passage at the CADAC (Dramatic Art Center of Mexico) and a PhD in sociology about “the critique in the French press), he co-founded on 2008 the collective Zirlib on a simple postulate: esthetics isn’t deprives of political sense. He has started with Nowhere to Hide a reflection on the notion of grief, which will last for the next 15 years.

Since 2011, Mohamed El Khatib has been supported by the L’L – a place of research and guidance (Brussels). There, he has been developing research around the writing of the intimate and attempts to explore, to the point of exhaustion, different modes of anti-spectacular exposition. In 2014-2016, he's an associate artist at the Centre Dramatique National Orléans/Loiret/Centre.

 

Frédéric Hocké

A plastic artist, he works on images in all their forms: photography, painting, drawing, video, animation, light, scenography… Alongside a personal work of research mainly hinging on the practice of photography and installation, he has been working for several years on live entertainment. He co-leads the company Sans Soucis and For Want Of A Better, collaborates with Habaquq, le Clair-Obscur and conducts a workshop with Violaine de Cazenove a laboratory of scenography.

 

Nicolas Jorio

A self-taught guitarist, he plays in different bands at the crossroads of experimental rock and electronic music. He has been able to record numerous records and has played in the most various places, from Paris to Rome or Berlin, from the Mac/Val to the City Sonics festival, from the Route du rock to the Théâtre de la Bastille or the Confort Moderne. At the same time, Nicolas jorio has never ceased developing his solo work – strongly linked with is electric instrument and with the “treatment” of this electricity – often in collaboration with creators originating from other disciplines: plastic artists (Saâdane Afif, François-Xavier Courrèges) or writers (Régis Jauffret). He is invited on a regular basis to participate on France Culture, at the Atelier de la Création Radiophonique (Minizza, Huysmans) and has, in 2013, for the 50 years anniversary of this radio station, at the Palais de Tokyo, accompanied for two nights readings at the invitation of Alexandre Plank.

 

Marion Poussier

35. Photographer. She works on invisible bodies – the young, the old or the “precarious” from the rue d’Avron in Paris – and

strives thanks to everyday aesthetics to translate the ordinary life of “specific worlds” to which we are strangers. Though

she has explored the (free) circulation of desire, this laureate of the Prix de Photographie of the Académie des Beaux Arts

in 2010 raises in her latest works the question of the family “link” as the latest avatar of an atomized society. There we

are. www.marionpoussier.fr

 

Corinne Dadat

50. Maid, cleaner, in other words cleaning lady. After a string of particularly precarious part-time jobs in the market sector,

she turned to cleaning almost by calling. She married an Algerian man in 1980, with whom she had three children. She

agreed to take part in the project I, Corinne Dadat because it “will take her mind off things” and “the wages she will earn

will enable her not to moonlight during her vacation”.